Forælderen som lærer

Mandag 1/12 havde 3-klasserne besøg af Annafrejas far, Lars. Han er musiker, percussionist, og rejser også rundt til skoler, og arrangerer musiknumre. Og i mandags var det altså vores tur. Under Lars kyndige og morsomme vejledning, brugte 3-klasserne 3 timer på at arrangere en forestilling om tidsmaskiner, slavehandel i Zanzibar og pirater i Caribbien. 0-klasserne var publikum, og alle havde en god oplevelse. Nu er det svært at indfange lyd og bevægelse på fotos, men billedet her ovenfor viser en god portion koncentration og bevægelse. Tak for en god oplevelse til Lars - og lad os endelig få flere forældreundervisere på banen.

Åben-skole-forløb i Det Maritime Ungdomshus

Teambuilding, samarbejdskompetencer og sikkerhed til søs var i højsædet i et forløb, der strakte sig over tre onsdage her i efteråret. 9.a´s piger og drenge blev udfordret både på samarbejdskompetencer og faget fysik i forskellige typer fartøjer. Forløbet foregik i Det Maritime Ungdomhus, hvor det er muligt for skoleklasser og deres lærere at deltage i faglige forløb og samarbejdsforløb samt windsurfe, stå på vandski, dykke, fiske, sejle i kajak og meget mere. I kan læse mere her om Det Maritime Ungdomshus.

Styr på førstehjælpen

Så er der styr på førstehjælpen - den 3/12 var hele personalet, alle lærere, pædagoger, ledelsen og det tekniske personale på førstehjælpskursus. Vi lærte om hjertemassage, og hvordan en hjertestarter virker. Vi fik alle (med smartphones) installeret 112 appen, og ved nu alle hvor skolens hjertestarter er placeret. Vi har lært om psykisk førstehjælp, og hvordan vi bedst håndterer førstehjælpssituationer, at det er bedst at arbejde i par.
Ud over at det var et vigtigt tiltag i at gøre os alle mere dygtige til at arbejde i en verden af børn hver dag, så var det også en øvelse i samarbejde på tværs. Lærere lagde pædagoger i aflåst sideleje, og ledere "redede" deres medarbejder.